طراحی واکسن برای بیماریهای اتوایمیون

هر چند ارتشی از سلولهای شناخته شده ی سیستم ایمنی بطور مداوم ما را در برابر ویروس ها ، باکتریها و حتی سلولهای پیش سرطانی ایمن نگه می دارند اما چه چیز سبب می شود با اینکه علیه آنفلوانزا واکسینه  می شویم باز هم به این بیماری مبتلا می گردیم یا چرا دانه های گرده ی گیاهان موجب واکنش های آلرژیک  در برخی  افراد می شود؟

یک تحقیق جدید در دانشگاه جان هاپکینز گام بزرگی  را در جهت پاسخ به این سوالات و سایر  سوالات درباره ی سیستم ایمنی برداشته است.

نتایج این تحقیق بصورت آنلاین درمجله ی Nature Communicationsمنشر شد.

پرفسور شهرزاد صادق ناصری استاد ایمونولوژی و پاتولوژی در دانشگاه جان هاپکینز می گوید: تحقیقات بروی اینکه  چگونه سیستم ایمنی بخش هایی از پروتئین  را برای  تبدیل شدن به اپی توپ غالب انتخاب می کند،  متمرکز  شده است. اپی توپ ها پرچمهای قرمزی هستند که گلبولهای سفید خون باید با آنها مقابله  کنند.

تیم تحقیقاتی  پرفسور صادق ناصری  سالهای زیادی را صرف ابداع ترکیبی  از پروتئین ها وموادشیمیایی نمودند تا بتوانند فرآیند پیچیده ی سلولی منجر به ایجاد اپی توپ های غالب را شبیه سازی کنند.

پرفسور ناصری  می گوید: ما می خواستیم بدانیم چگونه یک اپی توپ خاص به یک اپی توپ غالب که گلبولهای سفید هنگام مقابله  با دشمنان درجستجوی آن هستند ، تبدیل می شود.

پرفسور kimدانشجوی فوق دکتری پرفسور ناصری توضیح می دهد که سیستم مولد اپی توپ به ما کمک کرد تا متوجه ی تفاوتها در فرآیندهای انتخاب پروتئین در میکروبهای بیماریزا با پروتئینهای انسانی بشویم، ما دریافتیم که اپی توپهای پروتئین های انسانی  که با بیماری های اتوایمیون مانند دیابت و آرتریت روماتوئید مرتبط هستند با فرایندی متفاوت از اپی توپ پروتئینهای پاتوژن ها تولید می شوند.

محققان  متوجه شدند  اپی توپ های مشتق شده از پاتوژنها به گیرنده های پروتیئنی متصل می شوند  که آنها را از آنزیم های پردازشگر خاصی که مسئول از بین بردن  (ریزکردن) آنها می باشند، محافظت  می کنند اما اپی توپ های خودایمنی  حتی بدون اتصال به گیرنده های پروتیئنی در برابر عملکرد  این آنزیم  مقاوم هستند.

درنهایت  دکتر kimمی گوید: هنگامیکه  تجمع یک اپی توپ به مقدار بحرانی می رسد  این اپی توپ غالب می شود سپس این  اپی توپ غالب به سلولهای Tتازه  تولید شده عرضه  می شود که به آنها  آموزش  می دهد یا دشمن  بیگانه را تخریب نمایند یا به  سلولهای خودی حمله  کنند که نهایتاً سبب التهاب می شود.

پرفسورصادق ناصری  می گوید: درک چگونگی ایجاد اپی توپ غالب – و داشتن سیستمی که به ما اجازه می دهد که بتوانیم  اپی توپ غالب را پیش بینی کنیم – گامی بزرگ بسوی درک علل ریشه ای بیماریهای اتوایمیون یا خودایمنی است و این دانش به ما کمک  می کند سیستم ایمنی را بازآموزی کنیم برای مثال بتوانیم در آینده ی نزدیک واکسنی علیه بیماریهای خود ایمنی  بسازیم.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/285912.php